Freelancerzy często wyceniają usługi ad hoc – pojawi się klient, zapyta o zlecenie, a freelancer po krótkim (lub dłuższym) namyśle wyliczy, ile to będzie warte. Proste? Nie do końca, bo każde zlecenie jest inne i za każdym razem od nowa trzeba wyliczać, ile może być warte. Jest to też czasochłonne i może okazać się mało skuteczne.
Dlaczego mało skuteczne? Przy takim wyliczaniu zlecenia na szybko, łatwo o niedoszacowanie czy przeszacowanie. Do tego może się okazać, że za każdym razem podaje się trochę inną cenę dla różnych klientów. Brak systematyczności kiedyś odbije się czkawką. Wyceniając zlecenia na bieżąco, bez oparcia o jakieś bardziej rzetelne szacunki, łatwo jest ulec presji klienta w sprawie rabatów. To też prosta droga do problemów z płynnością finansową, bo zlecenia mogą się okazać czasochłonne i kosztochłonne, a wyliczona stawka – nieadekwatna.
Dlatego polecam stworzenie bazowego cennika freelancera: ustalenie stawki w oparciu o rodzaj wykonanych zadań czy oszacowania stawki godzinowej. Sposób i metoda ustalenia cen zależy od twojego fachu i specyfik zleceń. Ważne, by mieć cennik, nawet taki ogólny. Zawsze można dopasować trochę stawki do zlecenia, coś dodać, coś odjąć. Łatwiej będzie to wykonać, mając przynajmniej podstawę. Przykładowo, jesteś grafikiem. Określ, ile chcesz zarabiać za projekt prostego logo w czarno-białych barwach, logo bardziej kreatywnego w kolorze czy logo w 3D. Zjawi się klient, który będzie chciał wersji 3D i prostej? Połącz obie ceny, możesz dać trochę zniżki, bo wykorzystasz podobny motyw, tylko w innej formie. To o wiele szybsza, efektywniejsza i prostsza metoda niż szacowanie od podstaw stawki projektowania obu rodzajów logo.
Co da ci cennik freelancera? Sprawdź! Cennik freelancera to korzyści takie jak:
- Transparentne warunki współpracy z klientami. Wysyłając cennik klientowi jawisz się jako profesjonalny partner, który proponuje identyczne i jawne warunki współpracy każdemu potencjalnemu zleceniodawcy.
- Szybkość wyceny zlecenia. Dostajesz maila z zapytaniem o wycenę? Zaglądasz do cennika i podsyłasz stawkę albo załączasz cennik do maila i gotowe!
- Rzetelna wycena swojej pracy. Jeśli poświęcisz czas na rzetelne opracowanie cennika, wycena twojej pracy będzie adekwatna do włożonego wysiłku, czasu, energii i poniesionych kosztów stałych. Określisz, ile chcesz zarabiać za godzinę, by móc pokryć koszty stałe i mieć wymarzone wynagrodzenie. Da ci to pewność, że przyjmują odpowiednią liczbę zleceń o danej wycenie w miesiącu twoja firma będzie miała płynność finansową.
- Lepsza pozycja w rozmowach biznesowych. Cennik to dokument, z którym trudniej dyskutować niż ze stawką naprędce podesłaną w mailu.
- Nieuleganie presji klienta w kwestii dawania upustów. Postanawiasz, że od cennika nie ma odstępstw – nie dajesz rabatów czy upustów. Zatem wysyłasz cennik i jest to twoje pierwsze oraz ostateczne słowo dotyczące ceny.
- Profesjonalny odbiór marki. Jak już wspomniałam powyżej: wyglądasz na rzetelnego partnera biznesowego, jeśli masz przygotowany cennik. Zwłaszcza, gdy jest on w ładnej oprawie graficznej, z logo firmy.
- Pomaganie zapobieganiu utraty płynności finansowej firmy. patrz punkt o rzetelnej wycenie stawki – stawka za każde zlecenie czy za godzinę bezpośrednio łączy się z twoimi przychodami oraz kosztami, a zależność między nimi decyduje o tym, czy utrzymasz biznes, czy nie.
- Zmniejszanie stresu związanego z każdorazową wyceną zlecenia. Dla wielu freelancerów – wiem to z autopsji – każdorazowe wycenianie zlecenia to stresujący moment. Zastawiają się, czy może jednak trochę zejść z ceny, by wygrać z konkurencją albo czy może nie za mała stawka zaproponowali, bo nie zarobią na utrzymanie. Tymczasem cennik daje pewności siebie i zdejmuje ten ciężar zastanawiania się, jaka stawkę powiedzieć. Stawki są ustalane i kropka. Wysyłasz je i czekasz na decyzje klienta.
Ja swój cennik freelancera mam – i polecam stworzenie go każdemu copywriterowi! Chcesz zacząć pracę jako copywriter? Zapisz się na mój kurs z copywritingu! Szkolenia copywriterskie – jak zostać copywriterem, kurs z certyfikatem oraz digital copywriting kurs offline do pobrania znajdziesz u mnie w sklepie!